Plnohodnotný spánek dělá kvalitní život

Pravdou je, že noc bez snů jenom kazí následující ráno a poté i den. Když se tak stane občas, dá se to přehlédnout. Dlouhotrvající nedostatek spánku ale dokáže ublížit víc, než si myslíme. Každý druhý Čech totiž trpí nějakou spánkovou poruchou, a to je dost alarmující zjištění. Netýká se to jen starší generace, ale také mladých lidí. Do věku 24 let totiž mnoho lidí nedokáže regulovat spánek, protože pořád myslí na práci nebo školu. Probdí celé noci a přes den naopak usínají při důležitých věcech. Přitom pro kvalitní spánek je třeba dodržovat základní podmínky.
spánek v posteli
Místnost pro spaní by měla být bez přílišného množství techniky, zatemněná a dostatečně vyvětraná. Horko a suchý vzduch dělá podmínky horší. Žádné zdroje zvuku a světla v dnešní moderní době asi úplně vypustit nelze, ale omezit bychom je při spánku měli. Co se ideální délky spánku týče, doba je jasně stanovená lékaři. Tedy dospělý člověk potřebuje minimálně šest hodin spánku k tomu, aby byl ráno fit a cítil se vyspalý. Optimálně je však dobré spát sedm hodin, maximálně ale osm. Dobrý spánek je časově mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. V této časové ose je nejkvalitnější a tělo tak bude dostatečně zregenerované do dalšího dne.
nohy pod dekou

Ani spánek přes den není vcelku nijak prospěšný. Hodinka odpočinku tělu nijak neprospívá, ale dvacet minut po obědě, kdy žaludek zpracovává vydatnou porci potravy, kterou právě přijal, to je něco jiného. Klidový režim během těchto minut dokáže tělo nabudit k pokračování odchozí činnosti. Pomoc při špatném spaní přichází i ze strany farmaceutické, kdy jsou k dostání volně i na lékařský předpis přípravky. Ty jsou speciálně vyvinuté pro pohodlnější usínání, uvolňují tělo, zklidňují napětí od stresu a také mohou dobu spánku udělat o něco kvalitnější. Určitě je ale dobré vybírat jen ty, které jsou na přírodní bázi, protože jsou nenávykové. Také bezpečné složení bez omamných silných látek by mělo být prioritou. Hotovým balzámem na nervy je kozlík lékařský. Jeho příměsi do doplňků stravy, určených pro kvalitnější spánek, je tak na správném místě. Je-li na obalu napsáno, že obsahuje přípravek i pomerančovník hořký, tak to znamená podporu a delší dobu účinku kozlíku lékařského.


Nezapomnělo se na služby opravářů?

Dnes nás výrobci spíše nutí kupovat si věci nové. Určitě už jste se setkali s tím, že i samotný opravář vám řekl, že nemá cenu danou věc opravovat, protože vás to přijde dráž než koupit si rovnou výrobek nový. Často opravny nemohou ani sehnat potřebné náhradní díly. Opravy smí provádět jen schválený podnik, což je uvedeno už v informacích u daného výrobku, a tak ani nemá cenu kontaktovat nezávislého opraváře. Zatímco dříve jsme téměř všechno, co se nám porouchalo, svěřovali šikovným opravářům, dnes se tím ani neobtěžujeme a necháme se zlákat něčím novým, ale jen zdánlivě lepším.
 ruka mechanika
Plánovaná životnost výrobků
Také se vám často stává, že vám zakoupené výrobky přestanou sloužit těsně před tím, než skončí jejich záruka? Spíše než o náhodu se spekuluje o tom, že by mohlo jít o výrobní politiku, která nastavuje životnost spotřebního zboží plánovitě. Postarají se o to některé málo kvalitní součástky, které mají nastavenou životnost pouze na určitou dobu. Ekonomická ztráta je pro výrobce totiž tím větší, čím déle věci fungují. A tak elektrické zboží, kuchyňské spotřebiče, ale třeba i žárovky odchází daleko dříve, než by bylo nutné. Koho zajímá, že se plýtvá penězi spotřebitelů a zvyšuje se množství odpadu?
 nářadí a metr
Opravené může mít svoji cenu
Přes to všechno se zdá, že služby opravářů budou stále třeba, dokonce je naznačován i mírný trend k jejich novému rozkvětu. Zasazovat se o to začíná Evropský parlament, který chce podporovat kvalitní a opravitelné výrobky a odhalovat prvky, zkracující jejich životnost. Také průzkumy zjistily, že osm z deseti lidí by dalo přednost opravě, kdyby se vyplatila. Repasované věci zákazníci vyžadují, neboť už přišli na to, že opravená věc vydrží i víc než původní, když laciný materiál je nahrazen kvalitním nebo se také často nechtějí vzdát původního výrobku.

Špatné spaní

Když žena prochází menopauzou, dějí se v jejím těle velké hormonální změny. Vaječníky postupně dodávají méně a méně hormonů estrogenu a progesteronu. Kromě jiných problémů přichází často i nepříjemné návaly horka spojené s nočním buzením. S kvalitou spánku a odpočinku je to pak hodně špatné. Ráno jsme unavené, přes den uštvané a protivné okolí i sobě samotné. Než to dopadne depresí a kolapsem, zkusme s tím zabojovat! Zdravý odpočinek za to stojí. Jak na to?
spánek blondýny
 
Pravidelně jíst a cvičit
Tak tento tip se hodí jistě ženám v menopauze, ale i všem ostatním ženám a mužům! V jídle je důležitá pravidelnost a ohlídat si velikost porcí. Jíst, ale nepřejídat se! Pozor hlavně večer. Po dávce těžkého pokrmu „na dobrou noc“ se dobrého spánku těžko dočkáme. Odborníci doporučují jíst maximálně 3 hodiny před spaním. V období přechodu je vhodné vynechat příliš pikantní potraviny. Jsou sice většinou dobré na snížení cholesterolu a krevního tlaku, ovšem moc „hřejí“ a nepříjemné návaly horka ještě zhoršují. Ostřejší jídla jsou tedy hlavně večer nevhodná!
Ke zdravému jídelníčku přidáme také zdravý pohyb. To nám pomáhá po stránce fyzické i psychické. A pokud jsme žena kolem padesátky, která se dosud moc nehýbala, je nejvyšší čas s tím začít! Vybrat si aktivitu, která nás baví. Jen tak můžeme očekávat, že u ní vydržíme delší dobu. Každému „sedí“ něco jiného. Není hned třeba trhat rekordy v posilovně nebo běhat dlouhé tratě. Pro začátek je dobré začít víc chodit pěšky, procházky postupně prodlužovat. Dobrými trenéry jsou na nich naši aktivní pejsci. Když se trochu rozhýbeme, začneme ještě s nějakým sportem, který nás „chytne“. A věnujeme se mu pravidelně!
 melíry na alobalu
Zajistit si chladnější ložnici a volnější oděv
Že ložnice má být chladnější a spánku to svědčí, to je známá věc. Topení ubereme a přidáme větrání. Pozornost je potřeba věnovat také oblečení, ve kterém k odpočinku uléháme. Nejvhodnější volbou je oblečení bavlněné, volnějšího střihu. Bavlna je materiál, který dobře odvede vlhkost, ale zároveň dokáže tělo udržet v teple. Zkontrolujeme také matraci. Nezasloužíme si novou a lepší?
 
Pozor na návykové látky
Velice nevhodné je v období menopauzy „povzbuzovat se“ alkoholem, kofeinem a nikotinem! Otravné zdravotní problémy obvykle jen zhorší! Dát si na dobrou noc sklenku vína vypadá lákavě. Ovšem po lepším usnutí přichází nezřídka ještě častější buzení, protože alkohol nám zasáhne do přirozeného spánkového cyklu.

Ekonomický boom

Průmyslová odvětví po celém světě v roce 2017 jen vzkvétaly. Vyplývá to ze statistik světové banky, podle které zaznamenala globální ekonomika vzrůst o více, než 3,1 %. Překonala tak veškeré odhady a vzrostla nejvyšším tempem od roku 2010. Svět se tak nachází na dalším z vrcholů globálního ekonomického tempa.
Podle analýz pomohla nárůstu celá řada faktorů, mezi které patří například i zvyšování obratu v zahraničním obchodu, který motivoval nové i staré investory k razantnějšímu vstupu na trh. Dalším nástrojem ke zlepšení bylo i zvedání cen ropy, který ač se zdál být spíše negativním, výrazně ovlivnil obchod s touto cennou surovinou. Podle agentury CNN Money využívá momentálně globální průmysl své kapacity téměř na maximum.
stroje výrobní linky
Stejná prognóza se týká i České republiky. Ta zaznamenala v předchozím roce velmi pozitivní výsledky a takové podniky, jako například Škoda AUTO a.s. výrazně pomáhaly ekonomice celé Evropské unie.
Růst však nemůže vydržet věčně. Podle některých předpokladů dosahuje právě ekonomika svého vrcholu a směrem k roku 2020 bude opět zpomalovat. Důvodem bude slábnoucí účinek momentálních opatření, jako je nákup státních dluhopisů centrálními bankami, své však přinese také například postupné stárnutí populace. Nejvíce pokles pocítí největší světové výrobní systémy, jako Čína, USA nebo Evropská unie.
ropná rafinerie
Podle zpráv světové banky i dalších velkých institucí by se měly jednotlivé státy zaměřit hlavně na zdravotnický systém, v hledáčku jsou však také investice do školství nebo logistiky. Díky těmto opatřením by mohla ekonomika předejít právě takovým úskalím, jako je zvyšování průměrného věku a zároveň s tím kráčejícím snižováním produktivity starších lidí. Pokud tak nebude učiněno, mohl by se právě tady ztrácet pracovní potenciál a průmysl by tak mohl na počátku příštího desetiletí stagnovat. 

Lyon – město gastronomie

Nachází se ve Francii a jedná se o hlavní město metropole Lyonu. Má mnoho příměstských částí a dokonce i satelitní městečka. Zajímavostí je, že je spojeno 22 mosty. Je velmi rozvinuté a můžete zde najít mnoho vysokých škol, vědeckých ústavů či náboženské středisko. Velmi se proslavilo díky vynikající kuchyni, kterou si chválí kde kdo. Historické centrum je součástí UNESCO. Mnoho lidí tvrdí, že má mnoho společného s našim hlavím městem.

lyon

Bylo založeno Římany. V 19. století se z něj stalo velmi důležité průmyslové město
a již ve 20. století byly k vidění banky, parfumerie či rafinerie.
V městě se nachází spoustu krásných míst k vidění, mezi které se řadí například
Notre-Dame de la Fourvière (patřící k nejnavštěvovanějším místům města), Kovová věž (jedná se o Eiffelovu věž v menším provedení), Zoologická zahrada a plno další překrásných míst.

ohnostroj

Lyon je velmi důležitý uzel a má dvě hlavní nádraží. Jedná se o jedno z prvních měst, kde se zavedlo půjčování kol na ulicích a dokonce od roku 2013 můžete vyzkoušet i elektromobily.

Je zde obrovské množství vysokých škol s různými obory. Pokud máte rádi kulturu,
pak budete velmi potěšeni. Můžete navštívit například operu, divadla, koncerty či muzea. Mezi ty nejznámější se řadí například Muzeum výtvarných umění, Tiskařské muzeum nebo Hasičské muzeum. Jsou k navštívení dokonce i únikové cesty a úkryty, které se používaly ve druhé světové válce, což určitě potěší fanoušky historie.

kolo

Pokud byste se někdy rozhodli město navštívit, pak vás určitě potěší to, že teploty se v letních měsících pohybují okolo 25 stupňů. Což tedy nepředstavuje ani horko ani zimu a pro mnoho z nás je to tedy ideální. V létě si můžete užívat například v parcích a v zimě vás určitě potěší blízkost Alp, kde si můžete zalyžovat společně s přáteli nebo rodinou. 

Základní pojmy pro studium na vysoké škole

Vzhledem k tomu, že se přehoupla polovina prázdnin, je potřeba seznámit se s nejdůležitějšími základními pojmy. Konec prázdnin tady bude coby dup. Uteče to jako voda a opět začne školní rok. Vysoká škola je něco naprosto nového. Pojďme se proto seznámit s tím důležitým a základním.
1) Forma studia –tu jste si vybírali již při podávání přihlášky, takže byste již měli tušit, o co jde. Pro zopakování rozlišujeme dvě formy studia, a to prezenční (tzv. denní studium), kdy chodíte do školy téměř denně, podle vašeho rozvrhu přednášek. Kombinované studium (jinak řečeno dálkové) znamená, že do školy jezdíte mnohem méně (1x za 14 dní, 1x za měsíc…), o to více se studiu musíte věnovat doma individuálně.
sova s knihou
2) Semestr –na základní a střední škole mluvíme o první a druhém pololetí. Na vysoké škole se toto nazývá zimní a letní semestr, které dohromady tvoří jeden akademický rok. V každém semestru máte určitý počet předmětů, které na konci semestru ukončíte.
3) Zkouškové období –jedná se právě o závěr semestru, kdy ukončujeme všechny předměty. Předmět může být ukončený zkouškou nebo zápočtem. Zkouška může být ústní, písemná nebo kombinovaná a hodnotí se známkou. Zápočet bývá většinou písemný a hodnotí se slovním vyjádřením splnil/nesplnil. V akademickém roce máte zpravidla dva pokusy na zvládnutí zkoušky.
náročné studium v knihovně
4) Kredity –každý předmět je obodovaný určitým počtem kreditů. Záleží na důležitosti předmětu – A jsou povinné, B jsou povinně volitelné, C jsou volitelné. Abyste byli připuštění ke státnicím, musíte mít nasbíraný určitý počet kreditů, které sbíráte právě tím, že úspěšně zakončíte předmět.
5) Známkování –s klasickými známkami jste se již rozloučili. Nyní nás čeká známkování A – F, kdy A = 1; B = 1,5; C = 2; D = 2,5; E = 3; F = 4. Známka F již znamená, že jste neprošli. V takovém případě musíte zkoušku opakovat. A většinou dostává pouze pár těch nejlepších, B dostávají ti dobří. C a D jsou takovým průměrem a známka E? Občas taky přijde, tomu věřte, ale nevěšte hlavu. E znamená studovat efektivně – nad učením nestrávíte tolik času, a přesto to stačí na to, abyste prošli.JTak hodně štěstí při nástupu a mnoho sil.