Moje první auto

Pamatuji si na své první auto. Bylo to takové malé, to by mi ale nevadilo. Spíše mi vadilo, že bylo opravdu hrozné stavu. A nelíbilo se mi, ale daroval mi ho strejda, který si už koupil nové auto. A jak se, tak říká, tak darovanému koni na zuby nekoukej. Já vím, že je to takové pořekadlo a mělo by se dodržovat. Jenomže taky zase znám pořekadlo, že mám vyjádřit svůj souhlas anebo náladu. Tak co jsem měla dělat? Měla jsem říct všechno strejdovi, že to auto nechci, že je to škaredá hnusná popelnice nebo ho přijmout? Bylo to opravdu těžké. Nechtěla jsem strejdu urazit, tak jsem si auto samozřejmě nechala.

Líbí se vám luxusní auta?

Mám ráda auta a ráda řídím, jenomže mě v té době bylo tehdy devatenáct let a já se ještě neměla žádné auto. Vím, že opravdu je nejlepší začínat s autem, které není drahé a nové, protože je velká pravděpodobnost, že bych se mohla v autě vybourat. A je jasné, že takhle to má asi hodně lidí, jenomže já jsem se opravdu styděla jezdit s takovou popelnicí. Popelnice na čtyřech kolečkách a hrozným motorem.

Líbí se mi červená auta.

Nakonec jsem to řešila tak, že jsem vždycky jela z vesnice autem někam dál, kde se moje auto zaparkovala tam, kde nejde moc vidět. Třeba do školy jsem jezdila autem, ale nechala jsem ho o dvě ulice dál, aby ho někdo před školou neviděl. Věděla o tom pouze má nejlepší kamarádka. Nyní už mám svoje auto, podle mých představ. A za to auto už se nestydím. Já sice chápu, že nikdo nezačíná s dokonalým autem, třeba Ferarri. I když samozřejmě jsou taky výjimky. Třeba nějací boháči, kterém je jedno, když jejich dětský miláček rozbije za rok třeba dvě ti velmi drahá luxusní auta. No co, koupí se nové, že ano. Ale pro mě je každé auto zázrak. Jsem ráda, že jsem si za své peníze vzala na leasing auto, se kterým moc ráda jezdím a nestydím se za něj. Moc ráda jezdím s kamarádkou na výlety a taky na nákupy Jako správné ženy moc rády nakupujeme. 

Třídy motorových olejů

Oleje do motoru vašeho vozu se v zásadě dělí dle dvou základních technických specifikací na základě viskozity a výkonnostní třídy.

Třídy oleje podle viskozity

Ta vypovídá o tom, např. při jakých teplotách je mazivo stále dostatečně tekuté, aby plnilo svou funkci. Rozdělujeme je do dvou základních hledisek:
Zimní třída – značí se symboly např. 5W, 10W, 25W.
Letní třída – značí se dvojčíslím 20, 30, 50, 60 atd.
Zimní třída definuje nejnižší teplotu, při níž lze motor bezpečně nastartovat a provozovat, a to tak, aby nebyl olej příliš ztuhlý (hustý). Např. s olejem 10W 40 bez problémů motor nastartuje pouze do – 28 stupňů, zatímco 5W již do mínus 40 stupňů.
Letní třída vymezuje maximální hranici teploty venkovního prostředí, kdy je ještě olej dostatečně viskózní a není příliš „tekutý“. Pro naše středoevropské podmínky je optimální označení 40.
výměna oleje.png

Výkonnostní měřítko

Hledisek výkonnosti maziva je více a zahrnujeme mezi ně zabezpečení bloku motoru a pohyblivých částí před korozí ložisek a válců, před vytvářením usazenin při vysokých teplotách maziva, zamezení tvorby pěny, ochranu proti oxidaci stěn válců a proti otěru.
olejový filtr.jpg
Dle výkonnostní třídy je rozdělujeme podle dvou základních charakteristik. První z nich je American Petroleum Institute, tzv. API a drouhou Association Constructeurs Européens Eutomobile, tzv. ACEA. Hodnocení podle ACEA se od roku 2004 rozlišuje na lehké vznětové a zážehové motory označované jako A a B, na motory s částicovým filtrem označené jako C a pro vznětové motory mimořádných výkonů označené jako E.
víčko na olej.jpg

Míchání olejů

Na míchání olejů existují různé, někdy i protichůdné názory. Většinou se však většina výrobců a prodejců shoduje na tom, že je pořád lepší alespoň nějaký olej, než vůbec žádný. A co se týče míchání, v zásadě stačí přidržet se shodné výkonnostní a viskozitní třídy, přičemž mezi certifikovanými výrobci olejů v tomto směru není podstatný rozdíl. I kdybychom použili olej, který není primárně určen pro váš typ vozu, v krátkodobém horizontu se nic vážného nestane.